طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی

طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی

 

نکات مربوط به مرحله طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی در ادامه به صورت کامل بیان شده است. این نکات در طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک اهمیت بسیار زیادی دارد.

مرحله 2 – طرح مفهومی اولیه

هنگامی که الزامات استفاده نهایی برای محصول مشخص شد، تیم توسعه محصول با طراحان صنعتی برای توسعه طرح های مفهومی اولیه محصول همکاری خواهد کرد.

این طرح ها معمولاً به جای طراحی های CAD، رندرهای سه بعدی هستند. مناطقی از قطعه که مورد توجه خاص هستند برجسته شده و با جزئیات مشخص می شوند.

در این مرحله بهتر است مشخص شود که کدام عملکرد و ابعاد قطعه ثابت و کدام متغیر است. توابع ثابت آنهایی هستند که از نظر طراحی در آنها انعطاف پذیری وجود ندارد (مثلاً ابعاد مشخص شده توسط استانداردها و غیره)، در حالی که توابع متغیر آنهایی هستند که در مرحله اولیه طراحی مشخص نشده اند. به عنوان مثال، نازل های شلنگ باغچه نشان داده شده در شکل زیر را در نظر بگیرید.

 

 

طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعه پلاستیکی قالب تزریق پلاستیک قالبسازی ساخت وطراحی نرم افزارهای شبیه سازی فرآیند تزریق پلاستیک

مواد پلاستیکی معمولاً در کاربردهای جایگزینی مواد استفاده می شوند. قسمت پلاستیکی در وسط بسیار شبیه به قسمت فلزی سمت چپ است، در حالی که نازل شلنگ پلاستیکی در سمت راست با تأثیر کمی از محصول فلزی ساخته شده است.

 

وظیفه طراحی در این مورد، طراحی یک نازل شیلنگ تمام پلاستیکی است. اگر به 10 طراح مشخصات محصول معادل داده شود و به طور مستقل از آنها خواسته شود که نازل شیلنگ تمام پلاستیکی را طراحی کنند، این احتمال وجود دارد که 10 طرح مختلف ایجاد شود.

با این حال، جنبه های خاصی از هر طراحی معادل خواهد بود. به عنوان مثال، ابعاد داخلی در نواحی رزوه ورودی معادل خواهد بود، زیرا این ابعاد بر اساس استانداردها تنظیم می شوند و جایی برای تغییر یا خلاقیت وجود ندارد.

با این حال، جنبه‌های دیگر، مانند شکل کلی محصول یا روش استفاده شده برای دریچه‌سازی جریان آب، ممکن است از طرحی به طراحی دیگر متفاوت باشد. یکی از نازل های پلاستیکی نشان داده شده در شکل بالا از نظر ظاهری بسیار شبیه به نازل فلزی ریخته گری است.

به احتمال زیاد طراح قطعه پلاستیکی بسیار تحت تاثیر طراحی فلزی موجود بوده است. از سوی دیگر، نازل شیلنگ پلاستیکی دیگر در شکل بالا همان عملکرد اصلی را انجام می دهد، اما این کار را با استفاده از روش های مختلف انجام می دهد. این محصول ظاهری کاملا متفاوت دارد.

در واقع، در شرایطی مانند این برنامه جایگزینی فلز، بهتر است فقط با مشخصات محصول کار شود تا با قطعه فلزی موجود به تنهایی. هنگامی که یک طراح عملکرد قطعه فلزی را ببیند و ارزیابی کند، اجتناب از تمایل به کپی کردن ساده طرح موجود بسیار دشوار خواهد بود.

اگر طراح به طراحی موجود فکر می کند، خلاقیت و نوآوری که می تواند منجر به بهبود کیفیت قابل توجه و کاهش مولفه/هزینه شود، کمتر محتمل است. علاوه بر این، زمانی که محصولات رقابتی موجود قبل از فرآیند طراحی مفهومی مورد مطالعه قرار گیرند، بدیهی است که احتمال نقض طرح‌های ثبت شده بیشتر است.

نکات مربوط به طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی به صورت کامل توضیح داده شد. در ادامه، مراحل بعدی مربوط به طراحی و ساخت قطعات پلاستیکی توضیح داده خواهد شد.  شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا آماده ارائه خدمات مشاوره و طراحی در زمینه ساخت و تولید قطعات پلاستیکی و قالب های تزریق پلاستیک می باشد.

طراحی قطعات پلاستیکی (بخش دوم)

فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی (بخش دوم)

 

در ادامه مطالب مربوط به طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک٬ به شرح مرحله الزامات استفاده نهایی از فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی پرداخته می شود.

تعریف الزامات استفاده نهایی (ادامه مطلب)

 

شرایط محیطی پیش‌بینی‌شده:

از آنجایی که خواص مواد پلاستیکی به شرایط محیطی بسیار حساس هستند، تعیین دما، رطوبت نسبی، محیط‌های شیمیایی و قرار گرفتن در معرض تشعشع که با کاربرد نهایی مرتبط هستند، مهم است. شرایط محیطی مرتبط با مونتاژ و ذخیره سازی نیز باید در نظر گرفته شود (کوره های پخت رنگ، حلال های تمیز کننده، چسب ها و غیره).

دمای بالای عملیاتی نشان‌دهنده مشکلات خزش و تخریب اکسیداتیو احتمالی است، در حالی که دمای پایین نشان‌دهنده پتانسیل مشکلات ضربه است.

انواع مواد شیمیایی (حتی پاک کننده های خانگی و غیره) باید به وضوح مشخص شود، همراه با پتانسیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (به عنوان مثال، استفاده در فضای باز). مشکل دیگر پیش بینی سوء استفاده و مشخص کردن بدترین سناریو است.

شرایط محیطی در طراحی قالب های تزریق پلاستیک نقش مهمی را بازی می کند.

الزامات ابعادی:

ابعاد یک قطعه پلاستیکی در اکثر کاربردها مهم است، به ویژه زمانی که یک قطعه پلاستیکی به عنوان جزئی از یک مجموعه بزرگتر استفاده می شود. ابعاد بحرانی، پوشش های سطحی، مسطح بودن و موارد مشابه باید همراه با تلورانس های واقعی مشخص شوند. همیشه مهم است که به یاد داشته باشید که هزینه های ابزار و ساخت تا حد زیادی تحت تأثیر سختی الزامات تحمل ابعادی است.

مقررات/انطباق استاندارد:

انطباق استاندارد ها در طراحی قطعات پلاستیکی بسیار مهم می باشد. بسیاری از محصولات پلاستیکی در برنامه هایی استفاده می شوند که توسط یک یا چند آژانس نظارتی تحت پوشش قرار می گیرند. آژانس ها می توانند گروه های صنعتی/تجاری یا سازمان های دولتی باشند.

گام مهم در اینجا تعیین این است که کدام یک از این سازمان های استاندارد صلاحیت رسیدگی به محصول در حال توسعه را دارند. پس از ایجاد این امر، موضوع اخذ استانداردهای منتشر شده از این سازمان ها و رعایت الزامات آن است.

استانداردها از تحریم مواد (به عنوان مثال، درجه مواد غذایی، قابلیت اشتعال، و غیره) تا استانداردهای ابعادی (به عنوان مثال، اتصالات لوله کشی، ابعاد اتصال دهنده ها، و غیره) تا استاندارد عملکرد نهایی (مانند قابلیت های محافظ EMI، و غیره) را شامل می شود. در بسیاری از موارد، محصولات پیش تولید یا نمونه اولیه برای ارزیابی توسط آژانس استاندارد مورد نیاز است.

محدودیت های بازاریابی:

انواع الزامات بازاریابی یا طراحی صنعتی نیز وجود دارد که باید در مرحله اولیه توسعه مشخص شوند. مواردی مانند مقادیر تولید پیش‌بینی‌شده، عمر سرویس (فاصله تعویض)، و حداکثر هزینه محصول باید مشخص شوند.

با توجه به تمام این اطلاعات، تیم توسعه محصول باید بهترین طراحی/محصول ممکن را برای برنامه با کمترین هزینه ممکن (به عنوان مثال، کارآمدترین طراحی) توسعه دهد. سایر محدودیت‌های مرتبط با بازار که به ملاحظات زیبایی‌شناختی مربوط می‌شوند، مانند رنگ، اندازه یا شکل نیز باید به وضوح تا حد امکان به صورت کمی مشخص شوند. مدل‌ها (نمونه‌های اولیه غیرعملکردی) می‌توانند به‌عنوان یک رسانه برای ارتباط در اینجا بسیار مفید باشند، زیرا تعیین کمیت متغیرهای زیبایی شناختی می‌تواند بسیار دشوار باشد.

 

طراحی قطعات پلاستیکی قالب تزریق پلاستیک قالبسازی طراحی و ساخت قالب گیربکس دار کشویی دقیق و پیچیده مدلسازی

 

رویکردهای “موازی” یا “مهندسی همزمان” برای طراحی محصول، زمان توسعه را کاهش می‌دهد، کیفیت را بهبود می‌بخشد و پتانسیل مشکلات تولید یا عملکرد پیش‌بینی نشده را به حداقل می‌رساند.

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا آماده ارايه خدمات در زمینه طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک و قطعات پلاستیکی به مشتریان عزیز می باشد.

فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی

فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی

 

در حالی که فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی با استفاده از روش های مهندسی همزمان به بهترین وجه انجام می شود، یک سری مراحل (برخی با همپوشانی موازی) وجود دارد که با طراحی و ساخت قطعات پلاستیکی مرتبط است. برای شرح به صورت تصویر، در نظر گرفتن مراحل اساسی زیر در طراحی قطعه راحت تر است.

 مرحله 1: تعریف الزامات استفاده نهایی

 مرحله 2: طرح مفهومی اولیه ایجاد کنید

 مرحله 3: انتخاب مواد اولیه

 مرحله 4: طراحی قسمت مطابق با خواص مواد

 مرحله 5: انتخاب نهایی مواد

 مرحله 6: طراحی را برای تولید اصلاح کنید

 مرحله 7: نمونه سازی

 مرحله 8: ابزارسازی

 مرحله 9: تولید

 

بسیاری از فعالیت های طراحی و توسعه در هر یک از این حوزه ها به صورت موازی انجام می شود. با این حال برای اهداف بحث، ما به هر مرحله از فرآیند طراحی به صورت جداگانه نگاه خواهیم کرد.

مرحله 1 – تعریف الزامات استفاده نهایی

کل فرآیند توسعه محصول با تعریف کامل مشخصات محصول و الزامات استفاده نهایی آغاز می شود. از آنجایی که این اولین مرحله توسعه است، شاید مهمترین مرحله باشد زیرا طراحان و مهندسان محصولی را بر اساس این مشخصات توسعه خواهند داد.

اگر مشخصات ناقص یا نادرست باشد، محصول برای کاربرد مناسب نخواهد بود. مشخصات زیربنا و پایه ای هستند که طراحان بر آن بنا می کنند. مهم است که الزامات مصرف نهایی محصول به صورت کمی “و نه کیفی” توصیف شود.

عباراتی مانند قوی یا شفاف جای زیادی برای تفسیر نادرست باقی می گذارد. بهتر است بگوییم که محصول باید در برابر برخورد از ارتفاع یک متری روی بتن در دمای 20- درجه سانتیگراد مقاومت کند یا شفافیت باید بیش از 88 درصد برای مدت پنج سال باقی بماند تا اینکه به سادگی نشان دهیم که محصول باید قوی یا شفاف باشد.

متأسفانه، پیش‌بینی و تعیین کمیت همه الزامات استفاده نهایی برای یک محصول، به ویژه زمانی که احتمال استفاده نادرست در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند دشوار باشد.

در کاربردهای های جایگزین، یک تاریخچه محصول برای استفاده وجود دارد. با این حال، زمانی که محصولات کاملا جدید در حال توسعه هستند، این تاریخچه وجود ندارد.

پیش‌بینی تمام الزامات محصول نهایی در این کاربردهای جدید می‌تواند دشوار باشد.

نمونه‌های اولیه (یا مدل‌ها) اغلب در این مرحله از طراحی صرفاً برای کمک به ایجاد درک کامل‌تر از الزامات کاربرد نهایی استفاده می‌شوند. در نظر گرفتن عواملی مانند بارگذاری سازه، شرایط محیطی، الزامات ابعادی، الزامات استانداردها و مسائل مربوط به بازار معمول است.

ملاحظات سازه ای و بارگذاری پیش بینی شده:

انواع بارگذاری، میزان بارگذاری، مدت بارگذاری، دفعات بارگذاری و … باید در نظر گرفته و مشخص شود.

بارهایی که ممکن است در هنگام مونتاژ، حمل و نقل، ذخیره سازی و استفاده نهایی رخ دهد، همگی باید در نظر گرفته شوند. پیشرفت‌ و بهبود بسته‌بندی، برای محافظت از محصول در طول حمل و نقل و ذخیره‌سازی، معمولاً به موازات فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی انجام می‌شود.

طراحان قطعات باید هر دو حالت متوسط ​​(شرایط بارگذاری معمولی) و بدترین سناریوها را در نظر بگیرند. شاید سخت‌ترین تصمیم‌ها در اینجا تصمیماتی باشند که بین بدترین سناریوی بارگذاری در مقابل پتانسیل آماری برای این بار و همچنین در مقابل پیامدها/نتایج خرابی فاجعه‌بار تعادل برقرار می‌کنند.

محصولاتی که برای برآورده کردن سطوح نامعقول عدم استفاده درست طراحی شده‌اند، به احتمال زیاد بسیار گران هستند، در حالی که محصولاتی که استفاده نادرست را در نظر نمی‌گیرند، احتمالاً نرخ خرابی بالایی را در خدمات تجربه می‌کنند.

طراح باید توجه زیادی به موضوع قابلیت اطمینان داشته باشد، به ویژه زمانی که خرابی محصول می تواند منجر به آسیب شخصی شود.

به صورت کلی موارد بالا برای طراحی قطعات پلاستیکی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

 

فرایند طراحی قطعات پلاستیکی قالب تزریق پلاستیک طراحی و ساخت

 

رویکردهای “موازی” یا “مهندسی همزمان” برای طراحی محصول، زمان توسعه را کاهش می‌دهد، کیفیت را بهبود می‌بخشد و پتانسیل مشکلات تولید یا عملکرد پیش‌بینی نشده را به حداقل می‌رساند.

 

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا در زمینه طراحی و ساخت قطعات پلاستیکی به صورت ویژه خدمات مشاوره ارايه می دهد.

طراحی و انتخاب مواد در تزریق پلاستیک (بخش دوم)

طراحی و انتخاب مواد در تزریق پلاستیک (بخش دوم)

 

در ادامه به بخش دوم طراحی و انتخاب مواد در فرآیند تزریق پلاستیک پرداخته می شود. این مرحله برای طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک بسیار مهم می باشد.

این امکان وجود دارد که قالب‌گیری هندسه قطعات پلاستیکی که به مهندسان قالبسازی منتقل می‌شود، دشوار یا حتی غیرممکن باشد، و طرح‌ها باید در این مرحله از فرآیند طراحی تغییر داده شوند.

سپس این تغییرات طراحی باید توسط سایر گروه های طراحی محصول (به عنوان مثال، مهندسی محصول، طراحان صنعتی و غیره) تایید شود. این فرآیند تأیید می‌تواند زمان زیادی را ببرد زیرا ممکن است تغییرات دیگری در طراحی مرتبط مورد نیاز باشد. در نهایت، محصول بازطراحی شده به مرحله تولید می رسد (شکل پایین).

 

 

طراحی و انتخاب مواد در تزریق پلاستیک قالب تزریق پلاستیک طراحی و ساخت

هزینه ها و زمان مرتبط با تغییرات طراحی به محض رسیدن یک قطعه به مرحله ساخت به شدت افزایش می یابد.

 

در حالی که این رویکرد برای توسعه محصول کار می کند، ممکن است منجر به طراحی بهینه نشود و بدون شک زمان و هزینه بیشتری نسبت به روش مهندسی همزمان نیاز خواهد داشت.

مشکلات اصلی در رویکرد روی دیوار برای طراحی، هزینه و زمان مرتبط با تغییرات طراحی پایین دست است.

به عنوان مثال، طراحان صنعتی ممکن است تأثیری را که تزریق صفر یا تزریق معکوس می‌تواند بر هزینه‌ها و پیچیدگی ابزار تزریق داشته باشد، تشخیص ندهند، زیرا تعامل کمی بین مهندسان ابزار و طراحان صنعتی هنگام استفاده طراحی روی دیوار وجود دارد. با شروع ساخت ابزار سخت، هزینه تغییر طراحی به طور چشمگیری افزایش می یابد.

امروزه، رویکرد روی دیوار به طراحی محصول تا حد زیادی با رویکرد مهندسی موازی یا همزمان جایگزین شده است. شاید مهمترین جنبه مهندسی همزمان این باشد که فرآیند توسعه تیم محور با ارتباطات بهبود یافته بین گروه های مختلف بازاریابی، مهندسی طراحی و تولید است.

بسیار متداول است که همه گروه ها در هر یک از تصمیمات طراحی ورودی داشته باشند. به عنوان مثال، مهندسان فرآیند، که معمولاً مسئولیت تولید را بر عهده دارند، ممکن است پیشنهاد ورودی مهمی را در تصمیمات طراحی ارائه دهند، مانند مکان راهگاه، نوع راهگاه، یا انتخاب درجه مواد (از نقطه نظر پردازش). این مورد در مورد رویکرد روی دیوار صدق نمی کند، جایی که مشکلات تولید تا زمانی که نمونه های اولیه قالب گیری شده (یا قطعات تولیدی) تولید نشده باشند، محقق نمی شوند.

 

 

طراحی و انتخاب مواد در تزریق پلاستیک قالب تزریق پلاستیک طراحی و ساخت

 

رویکردهای “موازی” یا “مهندسی همزمان” برای طراحی محصول، زمان توسعه را کاهش می‌دهد، کیفیت را بهبود می‌بخشد و پتانسیل مشکلات تولید یا عملکرد پیش‌بینی نشده را به حداقل می‌رساند.

 

یکی دیگر از مزیت های مهندسی همزمان این است که گروه های طراحی و مهندسی به طور موازی کار می کنند.

در حالی که هیچ راهی وجود ندارد که ابزارسازی یا ساخت قبل از طراحی قطعه شروع شود، تعدادی از برنامه ریزی ها و فعالیت های مهندسی می توانند انجام شوند.

برای مثال، هنگامی که اندازه‌ها و شکل‌های کلی قطعات مشخص شد، مهندسان ابزارسازی (که از طریق جلسات و یکپارچه‌سازی CAD با هم ارتباط برقرار می‌کنند) می‌توانند سفارش فولاد و قطعات برای ابزار تولید را آغاز کنند.

به همین ترتیب، مهندسان تولید می توانند اطمینان حاصل کنند که تجهیزات تولیدی مناسب در صورت نیاز در دسترس خواهد بود. شکل پایین نشان می دهد که ممکن است تعدادی از جریان های جانبی توسعه موازی وجود داشته باشد که به هم متصل هستند.

برای مثال، هنگامی که طراحی مفهومی ایجاد شد، گروه‌های مهندسی مختلف می‌توانند قابلیت قالب‌گیری (به عنوان مثال، با استفاده از شبیه‌سازی‌های قالب‌گیری به کمک رایانه) و قابلیت اطمینان سازه (به عنوان مثال، با استفاده از بسته‌های تحلیل سازه به کمک رایانه) را به طور همزمان تعیین کنند.

مزیت در اینجا این است که صرفه جویی قابل توجهی در زمان در مقایسه با رویکرد سری معمولی انجام می شود. مهندسی محصول همزمان با مونتاژ تیم پروژه و رهبر شروع می شود که به طور منظم در طول فرآیندهای توسعه با هم ارتباط برقرار می کنند. ارتباطات بهبود یافته و جریان های طراحی موازی روند توسعه را سرعت می بخشد و کیفیت کلی محصول را بهبود می بخشد.

 

 

طراحی و انتخاب مواد در تزریق پلاستیک قالب تزریق پلاستیک طراحی و ساخت

هنگامی که شیوه های مهندسی همزمان دنبال می شود، زمان ورود به بازار را می توان کاهش داد و کیفیت را افزایش داد. این امر با داشتن تعدادی جریان توسعه بهم پیوسته، موازی و مهندسی انجام می شود.

چنانچه در این مقاله شرح داده شد، شبیه سازی فرآیند های تزریق پلاستیک با کمک کامپیوتر در مرحله طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک بسیار مهم می باشد.

انتخاب مواد در فرآیند ساخت قالب تزریق پلاستیک خود یک موضوع بسیار جدی است که به آن پرداخته شد.

فرآیند طراحی و انتخاب مواد در قالبسازی تزریق پلاستیک

فرآیند طراحی و انتخاب مواد در قالبسازی تزریق پلاستیک

 

در ادامه بحث طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک به موضوع فرآیند طراحی و انتخاب مواد در قالبسازی تزریق پلاستیک پرداخته خواهد شد.

قالب گیری تزریقی یک فرآیند تولید با نرخ بالا است که می توان از آن برای تولید قطعات پلاستیکی با هندسه بسیار پیچیده استفاده کرد. این فرآیند را می توان با مواد ترموست و مواد ترموپلاستیک برای تولید محصولاتی که انواع نیازهای مصرف نهایی را برآورده می کنند استفاده کرد.

هنگام طراحی قطعات پلاستیکی، طراحان باید تعدادی از مسائل مربوط به زیبایی، عملکرد و ساخت را در نظر بگیرند. طراحی قطعه نهایی باید الزامات هر یک از این مناطق مجزا را برآورده کند، که در بسیاری از موارد با یکدیگر در تضاد هستند.

تعدادی از رویکردهای متفاوتی وجود دارد که می توان هنگام توسعه یک محصول جدید اتخاذ کرد. از لحاظ تاریخی، قطعات یا محصولات جدید با استفاده از روش مهندسی متوالی یا “روی دیوار” برای طراحی همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، توسعه یافته اند.

 

در ادامه بحث طراحی قالب های تزریق پلاستیک به موضوع فرآیند طراحی و انتخاب مواد در قالبسازی تزریق پلاستیک پرداخته خواهد شد.

 “مهندسی ترتیبی” یا رویکرد “بر روی دیوار” برای طراحی محصول

 

فرآیند طراحی روی دیوار با ایده محصول جدیدی که توسط گروه های بازاریابی ایجاد می شود که نیاز را مشخص کرده اند و الزامات استفاده نهایی را برای محصول مشخص کرده اند، آغاز می شود.

سپس این گروه اول پروژه را برای مرحله بعدی توسعه که معمولاً توسط تیم طراحی صنعتی انجام می شود، از روی دیوار عبور می دهند. طراحان صنعتی شکل، ظاهر و احساس کلی محصول را مشخص می‌کنند و بیشتر به ارگونومی و زیبایی طراحی در مقابل قابلیت ساخت توجه دارند.

هنگامی که آنها مدل های اولیه را توسعه دادند، طرح را به مهندسی محصول منتقل می کنند.

گروه مهندسی پروژه عموماً مسئول انتخاب مواد و فرآیندهایی است که در نهایت برای ساخت قطعه مورد استفاده قرار می گیرد و اطمینان حاصل می کند که محصول تمام الزامات مصرف نهایی را برآورده می کند.

برای مثال، طراح صنعتی ممکن است ظاهر بیرونی محفظه کامپیوتر را که در شکل بالا نشان داده شده است، مشخص کند، اما گروه مهندسی محصول باید ضخامت کلی دیواره و تعداد دنده هایی را که برای تحمل بار مرتبط با مانیتور نشسته در محفظه آن لازم است، تعیین کند.

اکثر مهندسان محصول هم بر تحلیل های نظری و هم بر آزمایش نمونه اولیه تکیه می کنند. هنگامی که گروه مهندسی محصول کار خود را به پایان رساند، طرح را به مهندسان قالبسازی که هم مسئول طراحی قالب و هم ساخت قالب هستند، منتقل می کند.

استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی فرآیند مانند مولد فلو کمک شایانی در طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک خواهد کرد.

قالب گیری تزریقی – فشاری

قالب گیری تزریقی – فشاری

در ادامه بحث طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک به موضوع قالب گیری تزریقی – فشاری پرداخته می شود. انواع فرآیندهای قالب گیری تزریقی- فشاری در طول سال ها توسعه یافته اند که به برخی از مشکلات اساسی مرتبط با فرآیند قالب گیری تزریقی مرسوم رسیدگی می کنند. مزیت اصلی این فرآیندهای تزریقی-فشاری، توانایی آنها در تولید قالب‌های با ثبات ابعادی و نسبتاً بدون تنش در نیروهای گیره کم (معمولاً 20 تا 50 درصد کمتر) است. این فرآیندها به ویژه برای کاربردهای دارای دیوارهای نازک مفید هستند که در آن می توان به طول جریان به طور قابل توجهی بیشتری دست یافت و مشکلات تنش / تاب خوردگی داخلی به حداقل می رسد، حتی زمانی که از گریدهای رزین چسبناک بیشتری استفاده می شود. کاهش تنش داخلی نیز این فرآیند را برای قطعات مانند دیسک های نوری و کاربردهایی برای ساخت قالب های لنز ایده آل می کند.

فرآیند اولیه تزریقی-فشاری گسترش فرآیند قالب گیری تزریقی متعارف است و در مفهوم بسیار شبیه فرآیندهای قالب گیری انتقال اولیه است، که در آن حجمی از مذاب پلاستیکی به داخل یک حفره (کویتی) باز وارد می شود و متعاقباً فشرده می شود (شکل زیر).

در حالی که تغییرات فرآیندی زیادی وجود دارد، فرآیندهای اساسی دارای مراحل فرآیند مشترک هستند.

فرآیندی که به عنوان قالب گیری تزریقی-فشاری متوالی (با استفاده از شکاف از پیش تعیین شده) شناخته می شود، با تزریق یک حجم از پیش تعیین شده مذاب به داخل یک حفره نیمه باز قالب آغاز می شود.

شکاف بین حفره و هسته معمولاً دو برابر ضخامت اسمی دیوار است. شکاف ضخیم افت فشار پر شدن قالب را به حداقل می رساند و می توان از سرعت تزریق سریعتر استفاده کرد.

پس از تزریق، گیره فعال و بسته می شود و مذاب را مجبور می کند تا به قسمت های پر نشده قالب جریان یابد.

قالب با لبه برشی برای جلوگیری از جریان مذاب به خارج از حفره در طول مرحله فشرده سازی فرآیند استفاده می شود.

فرآیندهای متوالی تزریقی- فشاری مشابه هستند، با این تفاوت که فاز فشرده سازی زودتر در چرخه تزریق آغاز می شود به طوری که بخش هایی از فاز تزریق و فشرده سازی به طور همزمان اتفاق می افتد. هر دو حرکت زمانی کامل می شوند که پیچ به نقطه بالشتک مورد نظر برسد.

فرآیند تزریقی-فشاری برای قطعات کشش عمیق کم عمق مناسب‌تر است، اما می‌تواند برای بسیاری از هندسه‌های قطعات با نوع راهگاه هایی که پر شدن متعادل را تضمین می‌کند، استفاده شود.

 

قالب گیری تزریقی - فشاری طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک

 شماتیک اساسی فرآیند قالب گیری تزریقی-فشاری

 

 

این فرآیند برای تولید محصولاتی مانند دیسک‌های  نوری و روکش چرخ‌های خودرو اعمال شده است (قطعات دایره‌ای با راهگاه اسپرو/دیسک به دلیل جریان شعاعی متعادل برای این فرآیند ایده‌آل هستند).

در مورد دیسک های نوری، اپتیک با کیفیت بالا را می توان به دست آورد، در حالی که روکش چرخ مزایایی مانند بهبود عملکرد ضربه را نشان می دهد. یکی از معایب احتمالی فرآیند، علامت جریان حلقه مانند یا ناحیه راکد (معروف به هاله) است که می تواند بر روی سطح قالب به دلیل توقف جریان (و خنک شدن جلوی جریان)، که بین قسمت های مختلف رخ می دهد، ظاهر شود. مراحل تزریق و فشرده سازی فرآیند تغییرات در توالی فرآیند و شرایط فرآیند می تواند برای به حداقل رساندن مشکل مورد استفاده قرار گیرد.

یک محدودیت اضافی در این فرآیند نیاز به قالب اصلاح شده و ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی است که اساساً ماشین‌های قالب‌گیری معمولی هستند که با کنترل‌های مناسب و قابلیت‌های تعیین موقعیت گیره دقیق اصلاح شده‌اند.

در بحث طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی کامپیوتری می تواند بسیار به شناخت بهتر این فرآیند کمک کند.

قالب گیری تزریقی همزمان (بخش دوم)

قالب گیری تزریقی همزمان (بخش دوم)

 

در ادامه مباحث مربوط به طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک، بخش دوم مربوط به قالب گیری تزریقی همزمان در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

قالب گیری تزریقی همزمان (بخش دوم) قالب تزریق پلاستیک ساخت و طراحی شبیه سازی فرآیند با استفاده از نرم افزار مولد فلو

شکل بالا شماتیک مراحل اساسی فرآیند قالب گیری همزمان تزریق را نشان می دهد: (الف) مرحله اولیه پر کردن قالب با تزریق مواد پوسته شروع می شود. (ب) تزریق در مرحله میانی: مواد هسته از طریق قسمت مرکزی جریان می یابد. ج) در رقابت تزریق هسته، هسته تقریباً پر است. پوسته شکسته نیست و به طور یکنواخت هسته را در بر می گیرد. (د) پس از تکمیل تزریق هسته، شیر به موقعیت شروع باز می گردد و در آماده سازی شات بعدی از مواد هسته پاک می شود.

کاربردهای رایج شامل تولید:

  • قطعات قالب گیری شده سفت و پایدار با کیفیت سطح بالا که با پوسته های تمیز و هسته های تقویت شده با الیاف تولید می شوند.
  • محفظه‌های قالب‌گیری شده با قابلیت محافظ تداخل الکترومغناطیسی که با استفاده از هسته تقویت‌شده با فیبر فلزی رسانا و رزین‌های پوسته تمیز تولید می‌شوند، و
  • قطعات قالب گیری شده با کیفیت سطح بالا با استفاده از رزین بکر (غیر بازیافتی) برای پوسته و رزین بازیافتی یا غیرمشخصات برای هسته.

کاربرد دوم به صورت ویژه ای جذاب است زیرا هسته 50 تا 60 درصد حجم قالب گیری را تشکیل می دهد و در نتیجه در بسیاری از کاربردها صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها ایجاد می شود.

در حالی که اکثر هندسه ها و مواد ابزار برای فرآیند تزریق همزمان مناسب هستند، محدودیت هایی در ترکیب مواد وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

متغیرهای موادی که نگرانی خاصی دارند عبارتند از ویسکوزیته مذاب و مقادیر انقباض قالب (آنها باید دقیقاً مطابقت داشته باشند) و چسبندگی متقابل.

همچنین ممکن است دستیابی به یکنواختی کامل پوسته/ هسته در سرتاسر قطعه دشوار باشد، به ویژه در مناطقی مانند دنده ها و باس ها که تمایل به پر شدن با رزین پوسته دارند.

اگرچه فرآیند تزریق همزمان برای سال‌ها در دسترس بوده است، اما به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما شکی نیست که تطبیق پذیری و مزایای این فرآیند منجر به استفاده گسترده‌تر می‌شود.

برای طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک همواره استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی بسیار پر سود است. نرم افزار مولد فلو می تواند به صورت بسیار موثری در این زمینه کمک رسانی کند.

قالب گیری تزریقی همزمان (بخش اول)

قالب گیری تزریقی همزمان (بخش اول)

 

در ادامه مبحث طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک به بحث قالب گیری تزریقی همزمان پرداخته می شود. انواع مختلفی از فن آوری های تزریق همزمان برای تولید قطعات پلاستیکی وجود دارد. این فناوری‌ها بسیار تخصصی هستند و نیاز به ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی خاص دارند.

همه فرآیندهای تزریق همزمان از دو (یا چند) واحد تزریق پیستونی متقابل استفاده می‌کنند که هر کدام مواد مختلفی را ذوب می‌کنند و تزریق می‌کنند (مانند درجه، رنگ و غیره متفاوت). فرآیندهای مختلف تزریق همزمان بر اساس مکان و زمان تزریق تک تک شات ها دسته بندی می شوند.

به عنوان مثال، قالب‌گیری دو (یا بیشتر) رنگی (قالب‌سازی دو شات) فرآیندی است که برای قطعاتی مانند کلیدهای کامپیوتر یا لنزهای چندرنگ چراغ عقب خودرو استفاده می‌شود.

این فرآیند اساساً یک فرآیند جوشکاری یا مونتاژ در قالب است که در آن یک قسمت با استفاده از یک رزین قالب‌گیری می‌شود و رزین دوم پس از جمع شدن بخشی از ابزار یا چرخش آن به یک حفره بزرگ‌تر روی قسمت اول قالب‌گیری می‌شود.

یکی دیگر از فرآیندهای تزریق همزمان به عنوان فرآیند قالب گیری ساندویچی طبقه بندی می شود. این نوع فرآیند تزریق همزمان مشابه فرآیند هم اکستروژن است که در آن یک ساختار چند لایه تشکیل می شود.

این فرآیند همچنین از یک ماشین قالب‌گیری با دو واحد تزریق پیچی با سرعت کنترل شده استفاده می‌کند.

در طول مرحله تزریق فرآیند، هر دو جزء مواد از طریق یک مجموعه نازل مشترک و سیستم تغذیه (اسپرو و رانر) به داخل حفره شلیک می شوند.

نازل اساساً یک بلوک تغذیه است که باعث می شود یکی از اجزای رزین، جزء دیگری را احاطه کند و ساختار پوسته ای حاصل شود.

یک فرآیند معمولی تزریق همزمان با تزریق جزء جامد خارجی (پوسته) آغاز می شود (شکل پایین صفحه). مدت کوتاهی پس از شروع تزریق پوسته، تزریق مواد جامد یا فوم دیگر (هسته) شروع می شود.

در این حالت، یک دوره تزریق همزمان شروع می شود. در مرحله ای از پر کردن، تزریق پوسته کامل می شود و تزریق هسته تا تکمیل فاز پر کردن ادامه می یابد.

ساختار لایه لایه پوسته-هسته در طول پر کردن به دلیل اینکه جریان از طریق سیستم تغذیه و حفره آرام است، حفظ می شود.

این از اختلاط لایه‌های مختلف جلوگیری می‌کند و منجر به کپسوله‌سازی کامل یک ماده با ماده دیگر، با نسبت‌های پوسته/هسته قابل پیش‌بینی و تکراری می‌شود.

در حالی که قالب‌گیری تزریقی به تجهیزات قالب‌گیری تخصصی نیاز دارد، اما می‌تواند تعدادی از مزایای اقتصادی برای ظاهر، عملکرد را ارائه دهد.

ماده پوسته که در فرآیند استفاده می شود با در نظر گرفتن رنگ، کیفیت سطح، مقاومت در برابر سایش، قابلیت آب و هوا، مقاومت شیمیایی، ویژگی های اصطکاک و سایر ویژگی های سطح انتخاب می شود.

ماده اصلی معمولاً یک فوم دمیده شده شیمیایی (برای قطعات ضخیم تر) است یا می تواند یک ماده جامد، اغلب یک ماده تقویت شده از نظر ابعادی پایدار یا سفت باشد.

در مورد هسته فوم، فرآیند تزریق همزمان منجر به یک قطعه فوم از نوع ساختاری با زیبایی بسیار خوب می شود. برای قالب‌گیری‌های هسته جامد/پوسته جامد نازک‌تر، می‌توان به انواع مزایای عملکردی دست یافت.

 

قالب گیری تزریقی همزمان طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک

شماتیک مراحل اساسی فرآیند قالب گیری همزمان تزریق را نشان می دهد: (الف) مرحله اولیه پر کردن قالب با تزریق مواد پوسته شروع می شود. (ب) تزریق در مرحله میانی: مواد هسته از طریق قسمت مرکزی جریان می یابد. ج) در رقابت تزریق هسته، هسته تقریباً پر است. پوسته شکسته نیست و به طور یکنواخت هسته را در بر می گیرد. (د) پس از تکمیل تزریق هسته، شیر به موقعیت شروع باز می گردد و در آماده سازی شات بعدی از مواد هسته پاک می شود.

در ادامه مبحث طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک به بخش دوم قالب گیری تزریقی همزمان پرداخته می شود.