قالب گیری فوم ساختاری

 قالب گیری فوم ساختاری

 

امروزه قالبسازی بر مبنای روش های علمی بسیار مهم است. از این رو همواره روش های نوین مورد توجه قرار می گیرد. فرآیند قالب‌ گیری فوم ساختاری ترموپلاستیک نسخه اصلاح‌شده‌ای از فرآیند قالب‌ گیری تزریقی معمولی (قالب تزریق پلاستیک معمولی) است، که قطعات گرمانرم متشکل از پوسته‌های خارجی جامد را بر روی سطوح قالب‌گیری اطراف یک هسته سلولی داخلی (یا فوم) ایجاد می‌کند. فرآیند فوم ساختاری به ویژه برای تولید قطعات گرمانرم نسبتاً ضخیم مناسب است.

توزیع پوسته/هسته فوم/مواد پوسته که از فرآیند فوم ساختاری حاصل می‌شود، برای کاربردهای خمشی ایده‌آل است، زیرا الیاف خارجی (یا پوسته‌ها) در معرض بیشترین تنش‌های کششی و فشاری هستند، در حالی که محور خنثی از قسمت درونی ضعیف‌تر عبور می‌کند. هسته فوم یک سطح مقطع فوم ساختاری معمولی در شکل زیر نشان داده شده است.

فرآیند فوم ساختاری از نقطه نظر تولید نیز مزایای زیادی دارد. این فرآیند قادر به تولید قطعات پیچیده و ضخیم است که اساساً بدون فرورفتگی هستند، سطح استرس داخلی بسیار پایینی دارند و در نتیجه تمایل کمتری به تاب برداشتن یا اعوجاج نشان می‌دهند.

علاوه بر این، نیاز نیروی گیره برای اکثر فرآیندهای قالب‌گیری فوم ساختاری به دلیل فشارهای نسبتاً کم حفره مرتبط با فرآیند، یک مرتبه اندازه ای کمتر از موارد مرتبط با فرآیند قالب‌گیری تزریقی معمولی است.

در نتیجه برای فشارهای حفره کمتر و نیروهای گیره کمتر می‌توان از ابزارهای نرم‌تر (ابزار آلومینیوم یا فولاد نرم برای دوره‌های تولید) استفاده کرد و قطعات بزرگ‌تر (از نظر مساحت پیش‌بینی‌شده) تولید کرد.

در نتیجه این مزایا، فرآیند فوم ساختاری به طور گسترده در ساخت قالب‌های بزرگ، مانند محفظه ماشین‌های تجاری، شاسی، محفظه‌های کامپیوتر، سطل‌های ذخیره‌سازی بزرگ، پالت‌ها و سایر محصولات بزرگ که سفتی خمشی یک نیاز اولیه است، استفاده می‌شود.

فوم های ساختاری همچنین عایق حرارتی بهبود یافته و ویژگی های میرایی خوب صدا را ارائه می دهند. در حالی که اصطلاح کلی “فوم ساختاری ترموپلاستیک” برای توصیف قطعات ترموپلاستیک دارای هسته سلولی و پوسته های یکپارچه استفاده می شود، تعدادی از فرآیندهای قالب گیری وجود دارد که می توان برای دستیابی به این ساختار استفاده کرد.قطعه فوم یکپارچه ساخته شده از پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف بلند در شکل زیر نشان داده شده است.

 

قالب گیری فوم ساختاری قالب تزریق پلاستیک تیراژ محدود قالبسازی علمی تخصصی صنعتی پلی پروپیلن تقویت شده قطعه فوم ساختاری

 

قطعه فوم یکپارچه ساخته شده از پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف بلند (منبع: Möller Tech)

 

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا  متخصص در طراحی و ساخت  قالب های تزریق پلاستیک بر مبنای روش قالبسازی علمی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *