بدون شک، مهمترین ویژگی مواد پلاستیکی، به عنوان یک خانواده عمومی، گستردگی آنهاست. در راستای ارتقای سطح دانش همکاران و عزیزان در زمینه تکنولوژی تزریق پلاستیک; مطالب زیر در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. آشنایی با علم پلیمر در راستای قالبسازی علمی ، سریع و ارزان در صنعت تزریق پلاستیک بسیار مهم می باشد. از این رو امیدواریم تا مطالب زیر بتواند به علاقه مندان این صنعت برای ساخت قطعات پلاستیکی کمک شایانی کند. در ادامه به بحث تخصصی قالب تزریق پلاستیک با هسته قابل ذوب یا از بین رونده پرداخته می شود. این روش در طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک نقش مهمی دارد.

قالب تزریق پلاستیک با هسته قابل ذوب یا از بین رونده

 

فرایندهای متعددی توسعه یافته اند که امکان تولید قطعات بسیار پیچیده را فراهم می کنند.

قطعاتی با برش های داخلی گسترده که نمی توانند با استفاده از تکنولوژی های قالب گیری تزریقی معمولی آزاد شوند (از قالب خارج شوند)، می توانند با استفاده از فرآیند قالب گیری هسته ای قابل ذوب (یا از بین رونده)تولید شوند.

فرآیند هسته قابل ذوب برای تولید قطعاتی مانند شیرها، پمپ ها، راکت های تنیس و منیفولد های ورودی هوای خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.

در حالی که این فرآیند سرمایه بر است، می تواند قطعات بسیار پیچیده ای را در یک شات تولید کند و قطعات و مشکلات هزینه / کیفیت مربوط به عملیات مونتاژ ثانویه را از بین ببرد.

فرآیند قالب گیری هسته قابل با قرار دادن یک قالب تولید انبوه یا هسته فلزی ریخته گری شده در قالب تزریقی (هسته ای که هندسه داخلی پیچیده را تولید خواهد کرد) شروع می شود.

قالب بسته می شود و سپس قطعه پلاستیکی به روش معمول روی هسته ریخته گری قالب گیری می شود. وقتی قالب باز می شود، هسته و قطعه با بکدیگر خارج می شوند و یک هسته مشابه ، برای چرخه بعدی در قالب قرار داده می شود.

پس از قالب گیری، هسته (معمولا آلیاژ فلزی با نقطه ذوب پایین) در داخل قطعه پلاستیک ذوب می شود. ذوب کردن را می توان با استفاده از روش های مختلفی انجام داد.

روش گرمایش القایی در مایع داغ (hot liquid inductive heating method) ترجیح داده می شود، زیرا هسته می تواند به سرعت ذوب شود و پتانسیل اکسیداسیون فلز به حداقل می رسد.

ذوب هسته فلزی را می توان با استفاده از روش های مختلفی انجام داد، از جمله:

  • گردش سیال داغ در هسته (برای هسته های توخالی)
  • قرار دادن قطعه و هسته در حمامی از مایع داغ (روش استخر شنا)
  • گرمایش القایی (احتمالا منجر به اکسیداسیون فلز می شود)
  • گرمایش القایی در یک مایع داغ

 

قالب تزریق پلاستیک با هسته قابل ذوب یا از بین رونده ساخت تخصصی قالب تزریق پلاستیک دقیق پیچیده کشویی گیربکس دار طراحی قالبسازی علمی تخصصی شبیه سازی المان محدود

قطعات با هندسه بسیار پیچیده ای را می توان با استفاده از فرایندهای قالب گیری هسته قابل ذوب یا قابل حل تولید کرد. (الف)هسته آلیاژ فلزی با ذوب پایین آماده قرار دادن در قالب؛ (ب)قطعه قالب گیری شده و هسته به صورت یک قطعه از قالب خارج می شوند؛ (ج)قطعه پلاستیکی پس از ذوب شدن هسته.

با استفاده از این روش می توان دید جدید را در طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک به دست آورد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *