مراحل فرآیند قالب گیری با کمک گاز

بدون شک، مهمترین ویژگی مواد پلاستیکی، به عنوان یک خانواده عمومی، گستردگی آنهاست. در راستای ارتقای سطح دانش همکاران و عزیزان در زمینه تکنولوژی تزریق پلاستیک; مطالب زیر در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. آشنایی با علم پلیمر در راستای قالبسازی علمی ، سریع و ارزان در صنعت تزریق پلاستیک بسیار مهم می باشد. از این رو امیدواریم تا مطالب زیر بتواند به علاقه مندان این صنعت برای ساخت قطعات پلاستیکی کمک شایانی کند. بحث قالب گیری با کمک گاز در ادامه تقدیم علاقه مندان می شود.

 

مراحل فرآیند قالب گیری با کمک گاز

انواع مختلفی از فناوری‌های قالب‌گیری به کمک گاز موجود است و چهار مرحله اصلی فرآیند مشابه هستند، یعنی:

جریان مذاب،

انتقال مذاب/گاز،

جریان گاز (نفوذ گاز اولیه)،

و فشرده سازی گاز (نفوذ گاز ثانویه).

مانند فرآیند قالب گیری تزریقی معمولی، مراحل اساسی فرآیند به کمک گاز را می توان بر حسب پروفیل های فشار حفره در طول چرخه قالب گیری، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، نشان داد.

 

 

مراحل فرآیند قالب گیری با کمک گاز طراحی قالب تزریق پلاستیک ساخت قالبسازی قالب کشویی گیربکس دار دقیق پیچیده شبیه سازی فرآیند تزریق پلاستیک

پروفیل های فشار حفره معمولی برای فرآیند قالب گیری تزریقی معمولی (سمت چپ) و به کمک گاز (راست)

 

پر کردن قالب

در این مرحله اولیه فرآیند، یک شات کوتاه با حجم ثابت به داخل حفره قالب تزریق می شود.

این مرحله اول فرآیند قالب‌گیری به کمک گاز اساساً معادل مراحل اولیه پر کردن قالب برای فرآیند قالب‌گیری تزریقی معمولی است (به عنوان مثال، تشکیل لایه جامد و غیره).

در مقایسه با فرآیند قالب‌گیری معمولی، فشار پر کردن مورد نیاز کاهش می‌یابد زیرا حفره فقط تا حدی پر شده است و به دلیل اینکه کانال‌های گاز ضخیم‌تر جریان را تسهیل می‌کنند.

مهم است که مذاب پلیمر در مرحله پر شدن مذاب فرآیند، به طور مساوی در داخل حفره توزیع شود، اگر توزیع نهایی پلیمر در مرحله جریان گاز با موفقیت انجام شود.

اگر کانال های گاز نسبتاً ضخیم به درستی قرار نگرفته باشند یا قطر آنها خیلی زیاد باشد، مذاب قبل از تزریق گاز در امتداد کانال گاز ضخیم تر حرکت می کند و هدف کانال را از بین می برد و پتانسیل تله گاز را ایجاد می کند.

تحلیل جریان به کمک رایانه در اینجا بسیار ارزشمند هستند، زیرا می‌توان از آن برای تصمیم‌گیری درباره ضخامت دیوار و مکان کانال قبل از ساخت قالب استفاده کرد و روش‌های پرهزینه توسعه آزمون و خطا را حذف کرد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *