قالب سیلیکونی چیست؟

فردریک کیپینگ کاشف سیلیکون است. زمانی که می‌خواست پلاستیک تولید کند، به جای استفاده از ترکیبان کربن، از زنجیره سیلیسیم استفاده کرد که به صورت اتفاقی خانواده سیلیکون‌ها را کشف کرد. امروزه از ماده سیلیکون برای عمل ساخت قالب سیلیکونی و درآوردن شکل دلخواه برای مصارف گوناگون، استفاده می گردد.به دلیل انعطاف پذیری و دوام بالای قالب سیلیکونی، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. سیلیکون در نوع های مختلف مصارف گوناگونی دارد از جمله در مصارف پزشکی مانند کفی های طبی یا ژل های تزریقی زیبایی (گریدهای پزشکی)، صنایع غذایی (برای قالب های کیک، شیرینی و بیسکویت) و همچنین ساخت قالب برای قطعات صنعتی و تزیینی مانند انواع مجسمه ها.

آنچه در ادامه مشاهده خواهید کرد، استفاده از سیلیکون قالبگیری برای ساخت قالب چرخ دنده است. بدین منظور ابتدا، نمونه اولیه چرخ دنده به وسیله دستگاه پرینتر سه بعدی ساخته شده است و سپس در ظرفی قرار گرفته است و با ریختن سیلیکون مایع (که به خوبی با هاردنر ترکیب شده است.)، در نهایت شکل قالب به صورت شکل چرخ دنده در می آید. که در مراحل بعدی می تواند برای تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

 قالب سیلیکونی

قالب سیلیکونی

در دپارتمان ساخت و تولید، انواع قطعات و قالب های رزینی  طراحی و ساخته می‌شود. قطعات رزینی از نوع رزین اپوکسی نیز کاربردهای بسیاری در صنایع قالبسازی دارندو می توانند قالب های مقاومی را برای قطعات تولید کنند که امکان تولید با تیراژ بالایی را داشته باشد.