چاپ سه بعدی ابزار جراحی برای مأموریتهای طولانی مدت فضایی

 

مقاله کنونی ترجمه ای از خلاصه مقاله(3D Printing of Surgical Instruments for Long-Duration Space Missions) می باشد.

اولین چاپگر سه بعدی نوع FDM خارج از زمین، قابلیت تولید ترموپلاستیک را در شرایط جاذبه بسیار ضعیف دارا می باشد. این مطالعه امکان سنجی چاپ سه بعدی با روش FDM  روی ماده ABS برای تولید ابزار جراحی ترموپلاستیک روی زمین را بررسی کرده است.

آزمونهای خمش سه نقطه ای ، مقاومت و استحکام عملکرد بین ترموپلاستیک ABS چاپی و ساخته شده معمولی را با یکدیگر مقایسه کردند. برای ارزیابی سرعت نسبی استفاده از چهار ابزار چاپی در مقایسه با ابزارهای معمولی ، 13 جراح وظایف شبیه سازی شده آماده سازی ،  برش زدن و بخیه را انجام دادند. هر جراح با استفاده از مقیاس لیکرت 5 امتیازی ، عملکرد شش ابزار چاپی را رتبه بندی کرد.

در ضخامت 5.75 میلی متر یا بیشتر ، فرآیند چاپ FDM کمتر از 10 درصد اثر مضر بر استحکام عملکرد و سفتی ترموپلاستیک ABS چاپ افقی شده نسبت به ترموپلاستیک ABS معمولی داشت. هنگامی که یک بار خم به صورت عرضی به لایه چاپی سه بعدی اعمال می شود ، ضعف قابل توجهی مشاهده شد. اختلاف معنی داری در زمان تکمیل کارهای جراحی شبیه سازی شده با ابزارهای کنترل در مقابل ابزارهای چاپ سه بعدی وجود نداشت. از بین جراحان ، 100٪ ، 92٪ ، 85٪ ، 77٪ ، 77٪ و 69٪ موافقت كردند كه فورسپسهای صاف و بافتی چاپ شده (smooth and tissue forceps) ، هموستاتهای خمیده و مستقیم (curved and straight hemostats)، گیره های بافتی و زاویه ای مناسب ( tissue and right angle clamps) به ترتیب مناسب عمل كنند.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *