ساخت به کمک کامپیوتر (Computer Aided Manufacturing)

امروزه بسیاری از مراحل طراحی به کمک ابزارهای قدرتمند به واسطه کامپیوتر صورت می پذیرد. در گذشته دستگاه های تولیدی این امکان را نداشتند که زیر نظر کامپیوتر اقدام به تولید نمایند و نوع تولید به صورت روش دستی بوده است. اما امروزه با به کارگیری از کامپیوتر می توان با معرفی یک مدل سه بعدی نرم افزاری به کامپیوتر، توسط نرم‌افزارهای خاص کدهایی به نام جی کد (G-Cod) به دستگاه می‌فهماند که چه مراحلی را برای ماشین‌کاری باید طی کند که شامل مراحل خشن کاری و فینیشینگ است و توسط استراتژی‌های به خصوص صورت می‌گیرد.

به عبارتی ساخت به کمک کامپیوتر، یعنی استفاده از کامپیوتر برای کمک به همهٔ عملکردهای یک طرح تولیدی، از جمله برنامه‌ریزی، مدیریت، انتقال و ذخیره‌سازی نیز گفته می‌شود. هدف اولیه آن ایجاد روند سریع تر تولید و مؤلفه‌ها و ابزارسازی با ابعادی دقیق تر و هماهنگی بیشتر مواد است، که در بعضی از موارد، تنها از میزان مورد نیازی از مواد خام استفاده می‌کند (در نتیجه هدر رفتن را به حداقل می‌رساند)، در حالیکه به‌طور هم‌زمان مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا به صورت ویژه بر روی دو نرم افزار زیر در زمینه ساخت به کمک کامپیوتر اقدام به آموزش می نماید:

نرم افزار CATIA

نرم افزاری بسیار قدرتمند که دارای محیط های متنوع برای ماشینکاری و همچنین چیدمان خط تولید می باشد. این نرم افزار دارای محیط های طراحی و مهندسی به کمک کامپیوتر می باشد که این قابلیت را فراهم می آورد تا تمامی کارهای طراحی تا تولید محصول همگی در یک محیط انجام پذیرد.

نرم افزار CATIA

نرم افزار CATIA

نرم افزار Power Mill

نرم افزار Power Mill پاور میل یکی از قدرتمندترین و برجسته‌ترین نرم‌افزارهای ساخت به کمک کامپیوتر (CAM) می‌باشد که جهت تهیهٔ مسیر حرکت ابزار یا به عبارتی ساخت کدهای ورودی (Gcode) به دستگاه های ماشینکاری کنترل عددی (CNC )  کاربرد دارد. این نرم‌افزار محصول شرکت Delcam می‌باشد؛ که به‌علت توانمندی‌های بی‌نظیر و سادگی کار با آن و ارائهٔ نتایج بسیار عالی و بی نقص برای ساخت قطعات صنعتی در صنایع مختلفی مثل قالب‌سازی، خودروسازی، دریایی، هوافضا در سطح دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نرم‌افزار با دربرداشتن استراتژی‌های مختلف ماشین‌کاری مانند خشن‌کاری، پرداخت‌کاری معمولی یا سرعت بالا (High Speed Machinig) و تکنیک‌ها و ابزارهای تعریف شده فوق‌العاده و پوشش‌دهی گسترهٔ عظیمی از دستگاه‌های CNC معمولی و پیشرفته (تا پنج محورِ کاری) می‌تواند بهترین مسیر را جهت حرکت ابزار روی قطعهٔ کار تعیین نماید.

نرم افزار Powermill

نرم افزار Powermill